Raaseporin kaupungin empatiatutkimuksen vaikutukset ovat osoittautuneet osin yllättäviksi.

Kuva: Jenny Perklén
Raaseporissa tutkittiin asukkaiden tunteita kotikaupunkia ja sen kaupunginosia kohtaan vuonna 2021. Positiivisten tunteiden osuus oli 60 prosenttia, negatiivisten 40 prosenttia. Positiivista sitoutumista kotikaupunkiin saivat aikaan etenkin luonto ja ympäristö, asuminen ja turvallisuus sekä kokemus raaseporilaisuudesta. Kritiikkiä tai polarisaatiota aiheuttivat muun muassa kuntaliitokset, päätöksenteko, palvelut ja kaksikielisyys.
Vaikka pettymys oli yksittäisistä tunteista yleisin, positiivisten tunteiden – etenkin tyytyväisyyden, mielihyvän, ylpeyden, ilon, kiinnostuksen ja rakkauden – määrä ylitti sen huomattavalla tavalla.
Tuloksia analysoitiin sekä kaupungin että kaupunginosien tasolla. Asukkaiden kokemukset omasta lähialueestaan olivat hyvin positiivisia ja sitouttavia. Keskeisin tunne oli ylpeys omasta kotikylästä.
Tuloksilla ennakoitua laajempia vaikutuksia
Mitä hyötyä datasta ja tuloksista on ollut käytännössä?
”Olemme hyödyntäneet empatia-analytiikan tuloksia Raaseporista ja kyläbrändeistä aktiivisesti jokapäiväisessä työssämme, etenkin brändin kehittämisessä ja viestinnässä. Tämä on se, mitä tavoittelimme. Iloksemme vaikutukset ovat osoittautuneet odotuksiamme laaja-alaisemmiksi", Raaseporin kaupungin kehityspäällikkö Jennifer Gammals sanoo.
Gammals viittaa kaupunkilaisten reaktioihin ja ilmapiirin muutokseen, kun empatiatutkimuksen tuloksista on käyty avointa keskustelua asukkaiden kanssa eri yhteyksissä. Monet kuvittelevat yleisen mielipiteen todellisuutta negatiivisemmaksi esimerkiksi sosiaalisen median luoman vaikutelman perusteella. Totuus on avannut raaseporilaisten silmiä.
"Vaikutus ihmisiin on ollut suorastaan ihmeellinen. Dataan perustuva ymmärrys toisten monimuotoisista myönteisistä kokemuksista on muuttanut asenteita. Positiivisuus on muuttunut hyväksyttävämmäksi. Positiiviset ja sitouttavat tunteet todella tarttuvat, vahvistavat itseään ja ruokkivat hyvää kierrettä", Gammals toteaa.
Raaseporin empatiatutkimukseen osallistui 717 henkilöä, joista 620 asui Raaseporissa.
Näin tieteeseen perustuva empatia-analytiikka toimii.
Lisätiedot:
Jennifer Gammals, kehityspäällikkö, Raaseporin kaupunki, 019 289 2700, jennifer.gammals@raasepori.fi
Timo Järvinen, toimitusjohtaja, NayaDaya Oy, 040 505 7745, timo.jarvinen@nayadaya.com
Vain reilun tunnin ajomatkan päässä Helsingistä ja Turusta sijaitsee Raasepori – Uudenmaan maakunnan laajin kaupunki, jossa Tammisaari, Karjaa ja Pohja yhdistivät voimansa vuonna 2009. Kaupungista löytyvät muun muassa Raaseporin keskiaikainen linna, palkittu design- ja käsityökeskus Fiskarsin Ruukki, idyllinen Tammisaaren vanha kaupunki, komea Mustion Linna sekä perinteikäs Billnäsin ruukki. Vetovoimaa lisäävät Tammisaaren saariston kansallispuisto sekä lukuisat metsät, järvet ja muut arvokkaat luontoalueet. Herkkusuille löytyy monenlaisia ravintoloita ja kahviloita – lähituotettuja antimia voi hakea kaupungin toreilta ja markkinoilta. Raaseporin viihtyisät kaupunginosat, aktiiviset kylät ja monipuoliset kulttuuritapahtumat tarjoavat tekemistä vuoden ympäri. Lisätiedot https://www.raasepori.fi/
NayaDaya Oy auttaa asiakkaitaan tunnistamaan ja ansaitsemaan sidosryhmiensä sitoutumisen. Tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuva empatia-analytiikka paljastaa syyt henkilöstön ja asiakkaiden lojaliteettiin ja katoon. Vastaamalla brändien ja organisaatioiden kriittisiimpiin kysymyksiin ratkaisu osoittaa suuntaviivat selviytymiseen, kilpailuedun luomiseen ja kestävän kasvun rakentamiseen. Lisätiedot https://www.nayadaya.fi