Omistuspohjansa uusiva taloushallinnon palveluyritys Rantalainen Group hakee nopeaa kasvua Pohjoismaiden markkinoilta. Kasvu perustuu yritysostoihin ja -integraatioihin, joiden onnistumista tuetaan henkilöstöpidon juurisyyt tunnistavalla NayaDaya Oy:n empatia-analytiikalla.

Tammikuussa julkaistun järjestelyn myötä Rantalaisen uudeksi enemmistöosakkaaksi tulee pohjoismainen pääomasijoitusyhtiö Norvestor. Kasvutavoitteet ovat korkealla.
"Rantalaisen raju kasvu Pohjoismaiden markkinoilla tarkoittaa, että yritysjärjestelyjemme määrä ja koko kasvavat entisestään. Henkilöstövaltaisella alalla ja keskellä työvoiman vaikeaa saatavuutta on ensiarvoisen tärkeää, että ihmisistä pidetään huolta ja työnantajan pitovoima on vahva", Rantalainen Groupin yrityskaupoista vastaava M&A-johtaja Kimmo Martikainen sanoo.
Yritysintegraation onnistuminen ratkaisee yritysjärjestelylle asetettujen tavoitteiden toteutumisen. Viime kädessä kyse on ihmisistä: sitoutuvatko ostetun yrityksen työntekijät muutokseen, joka koskettaa kaikkia? Martikaisen mukaan ihmisten päällimmäinen ajatus on, "miten minulle käy".
Fokuksessa arvot, pitovoima ja kova kasvu
Rantalainen Groupissa ostettujen yritysten työntekijöitä kuunnellaan ja ymmärretään tavalla, joka paljastaa sekä ihmisten itsensä että yritysintegraatioiden onnistumisen kannalta tärkeimmät asiat. Kriittiset vastaukset eivät löydy perinteisistä henkilöstökyselyistä – tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuva empatia-analytiikka kertoo konkreettisella tavalla, mikä työntekijöitä sitouttaa, lamauttaa tai karkottaa.
Martikainen korostaa, että olosuhteet, odotukset ja tunteet ostetuissa yrityksissä vaihtelevat, eikä yhtä reseptiä integraation hoitamiseen ole.
"Empatia-analytiikka paljastaa työntekijöiden sitoutumisen ja vaihtuvuuden juurisyyt yritysintegraatioiden eri vaiheissa. Näin tiedämme, mihin keskittyä muutoshalun vahvistamiseksi, ihmisten innostamiseksi ja yrityskauppojen onnistumiseksi. Ratkaisu edistää arvojamme, lisää pitovoimaamme ja vahvistaa kunnianhimoista kasvustrategiaamme", Martikainen toteaa.
Suomalaisen NayaDaya Oy:n kehittämää metodia, alustaa ja algoritmia on hyödynnetty Rantalainen Groupissa keväästä 2022 lähtien.
Katso myös: Webinaaritallenne: Yrityskaupat ja HR-riskit – miten vahvistat henkilöstöpitoa?
Lisätiedot:
Kimmo Martikainen, Senior Vice President, M&A, Rantalainen Group, puh. 040 555 8081, kimmo.martikainen@rantalainen.fi
Timo Järvinen, CEO, NayaDaya Oy, puh. 040 505 7745, timo.jarvinen@nayadaya.com
Rantalainen on Suomen suurin tilitoimisto, joka työllistää 1 200 talous- ja palkkahallinnon ammattilaista. Yhtiö tarjoaa paikallisesti kattavat nykyaikaiset taloushallinnon palvelut kaikenkokoisille yrityksille ja muille organisaatioille. Rantalaisen asiakkaina on noin 20 000 yritystä ja yhteisöä. Yhtiöllä on yhteensä yli 60 toimipistettä Suomessa ja Ruotsissa, ja sen liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa. Yhtiö on perustettu vuonna 1972. Lisätiedot: https://www.rantalainen.fi
NayaDaya Oy auttaa asiakkaitaan tunnistamaan sidosryhmiensä sitoutumisen ja välttelyn juurisyyt. Tunteisiin, tieteeseen ja dataan perustuva empatia-analytiikka™ paljastaa, mikä vahvistaa lojaliteettia tai aiheuttaa poistumaa muun muassa henkilöstön ja asiakkaiden keskuudessa. Toistuvien tilannekuvien avulla yritykset ja organisaatiot voivat kohdistaa toimenpiteitään kestävän, kannattavan kasvun rakentamiseksi. Lisätiedot https://www.nayadaya.fi