MTV Uutiset ja empatia-analytiikkayhtiö NayaDaya ovat tutkineet suomalaisten tunteita puolueita ja puolueiden puheenjohtajien toimintaa kohtaan.
Tältä sivulta löydät linkkejä MTV:n haastatteluihin ja empatiatutkimuksen tuloksiin.
MTV Uutiset 4. kesäkuuta: Tuore tutkimus paljastaa: Näin suomalaiset suhtautuvat eri puolueisiin tunnetasolla

MTV Uutiset 2. kesäkuuta: Keskustalle karmea tulos MTV:n tunnekyselyssä – puheenjohtaja Saarikko: "Luottamuksen lisäämistä tarvitaan"

Miten SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin kommentoi äänestäjien tunteita puoluettaan kohtaan? MTV:n haastattelu tiistaina 1. kesäkuusta. (kohdasta 1.27.39 alkaen)

Miten vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo kommentoi äänestäjien tunteita puoluettaan kohtaan? MTV:n haastattelu perjantaina 28. toukokuuta. (kohdasta 44.13 alkaen)






Tutkimuksen faktat:
Tunnedata kerättiin YouGovin online-paneelien avulla: omaa puoluetta koskevat tunteet 5.-11.3. (N=1500) ja 26.4.-3.5. (N=1503) sekä kaikkia puolueita koskevat tunteet 3.-5.5. (N=1003)
Otokset kiintiöitiin iän, sukupuolen ja sijainnin perusteella vastaamaan yli 18-vuotiaita suomalaisia
Kokonaistuloksissa otosten N=1500 ja N=1503 keskimääräiset virhemarginaalit ovat ±2,2 prosentti-yksikköä ja otoksen N=1003 virhemarginaali ±2,8 prosenttiyksikköä 95 prosentin luottamustasolla
Taustamuuttujia ovat ikä, sukupuoli, sijainti, perhe-elämän vaihe, urbanisaatio, tulotaso, ammattiryhmä, koulutus ja puoluekanta
Data analysoitiin NayaDaya Oy:n kehittämällä empatia-analytiikalla, joka perustuu tieteelliseen tunneteoriaan[1], tutkimukseen[2] ja algoritmiin[3]
[1] Scherer, K.R., Fontaine, J.R.J, & Soriano, C. (2013). Components of Emotional Meaning. Oxford University Press.
[2] Pre-existing scientific research independently conducted and published by the Geneva Emotion Research Group at the University of Geneva.
[3] The Emotional Value Index (EVI) algorithm developed by NayaDaya Inc.
Lisätiedot:
Timo Järvinen, toimitusjohtaja, NayaDaya Oy, timo@nayadaya.com , puh. +358 40 505 7745
Timo Salomäki, Head of Global Growth, NayaDaya Oy, timos@nayadaya.com , puh. +358 40 709 2399
NayaDaya on suomalainen empatia-analytiikkayhtiö, joka tutkii tunteita, käyttäytymistä ja osallisuutta ilmiöiden ja brändien yhteydessä. Tavoittelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa kestävää muutosta datan, analytiikan, empatian ja vastuullisen vaikuttamisen avulla. Metodimme perustuu tieteelliseen tutkimukseen ja algoritmiin. Lisätiedot: https://www.nayadaya.com..